lördag 12 november 2011

Hemmagjord Bea och Majonäs- Bra eller dåligt!

Igår så bestämde jag mig för att lyxa till det och göra egen Bea sås.

Och vad bra det gick!! Och vad god den blev! Men vilket jobb! Träningsvärk i visparmen idag tror jag bestämt. Som tur var så hade jag en vispare som kunde byta av ibland eftersom smöret så himla sakta ska tillsättas under omrörning.
Men allvarligt talat... har aldrig ätit så god bea tidigare. (kan bero på att vi köpt färdig eller pulver)
Slut med det nu!!

Och känslan av att såsen blev perfekt och inte skar sig var ju helt grym!
Av med kastrullen från plattan och gör en sats till (vågade inte göra dubbel sats direkt pga skärningsrisken)

Gissa vad som hände med den nya kastrullen Bea?? Det skar sig såklart. Ni vet... man blir lite kaxig och tycker att det går så hiiiiimla bra,
I med en ny äggula så var vi på banan igen.... men så..... det skar sig igen.... suck....... en äggula till :)...... på banan...... så....... tillslut så kastade vi den såsen :(

Så skulle jag bara värma såsen till våra utskurna biffar från Svartrökarna (underbart goda) värma skulle man tydligen INTE göra. Vad händer???
DET SKÄR SIG!!!!!!! (fast den var god ändå)

Det roliga var att personalen på Svartrökarna tittade på varandra när jag sa att jag skulle göra egen sås. De tittade lite sådär.... ja ja.. vi säger lycka till... (obs.. inte citerat exakt från deras munnar)
-Pinglan.. köp färdig istället! får jag till svar.

Gissa vad som händer med mig då??!! Jag blir totalt obstinat!
-Jag ska göra min egen sås! Enkelt!

Som tur är så fick jag med mig en Bea från dem iaf kryddad med Jalapeno. Eftersom vi fick lite lite sås hemma så passade denna alldeles utmärkt :)) och god var den!

Nu ät vi av den skurna såsen oxå iofs men ändå.

Sen skulle jag ge mig på majonäsen... Bosse, som gett mig receptet gav mig utförliga instruktioner.
-Om du gör som jag säger blir det perfekt, sa han.

Jag gjorde som han sa förutom att jag bestämde mig för att göra en dubbel sats istället. (obs. absolut inget socker i majon:)

Ett litet problem uppstod och det var att jag matsked med vinäger istället för tesked.
Men jag upptäckte problemet efter 2 msk och då tänkte jag att det blir nog typ som 4 tsk vinäger istället.

Jag stod med hushållsassisten och ringlade olja i säkert 5 minuter. Men det sa han ju att det skulle ta superlångtid för annars blir det en blöt soppa det ska bli en fin smet.

Jag fick en fin smet!! Med kanske liiiite för mycket vinägersmak men det är väl värdsliga problem... ELLER??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar