tisdag 1 november 2011

Ät bara när man är hungrig.

Men alltså... jag har då tidigare i livet (efter barnafödandet) varit med i viktväktarna.
Det gick jättebra men rackarns vad hungrig jag var!

Man skulle ju väga allt... man skulle äta en viss vikt med grönsaker (det här var inte på points tiden utan långt före, observera typ 18 år sedan)

Där stod man som en liten toka och försökte få alladsblad att väga något!! Tills man lärde sig att äta tyngre grönsaker :)) Alltså, gurka-tomat-lök mm. mm.

Varje måndagkväll när vi varit och vägt in oss och återigen gått ner i vikt så belönade vi oss med en kartong mumsmums var. Det är ju bara liiiiite kalorier i varje mums mums :) Typ 80 för att vara exakt!
Och äter man en är det ju ingen fara! (fast det blev ju alltid 4)

Jaja... 3 mål mat om dagen och mellanmål. Det var på den tiden det. De kilona jag gick ner då då ligger under alla andra kilon jag har lagt på mig. Jag var bara med så länge jag gick ner i vikt för att vara med och behålla vikten var ju inte lika roligt.

Men som sagt...18 år sedan.. det roliga är att för så där en 5-10 år sedan kom jag på att jag inte kunde skylla på att jag fött barn. (barnen är vuxna idag och har flyttat hemifrån)

Så för kanske 7 år sedan kom Aftonbladet med sin viktklubb. Guuuud vad bra!! Räkna kalorier med hjälp av datorn! Super dunder!!
Allt mat man köpte i livsmedelsaffären kollade jag in kalori mängden på portionen.
Jag gick ner i vikt då med!! Jättebra! Då skulle man äta grovt bröd och smala produkter.

Vi är ju så inpräntade i huvudet med alla lightprodukter!!
Det där höll jag på med ett tag men minns ej hur mycket jag gick ner i vikt och de kilona har oxå hittat tillbaks till min kropp + några fler.

Nu var jag uppe i 80 kilo. Kanske inte super mycket övervikt men åtminstone 10 kilos övervikt. Och jag personligen mår inte bra av detta.

Vet ni.... när valkarna på min kropp inte får plats runt mage eller rygg.... alltså... först sätter sig handtagen runt magen för att senare smygförflytta sig till ryggen!
När flyttar sig valkarna då??? När jag sover på rygg eller??!!!
När de inte får plats runt ryggen längre så drar det sig upp genom bröst för att sedan sätta sig runt halsen!

Halsbanden började på riktigt bli tajtare och då kan det inte bero på att smyckena krympt!!

Och att jag gick upp i vikt kan väl knappast bero på att jag älskar kaffebröd?? Älskar Chips och ostbågar??
Aldrig lämnar bordet utan att vara proppmätt??

När min sambo gick och la sig på kvällen så började jag äta. När sambon var vaken fick han oxå vara med och äta men då åt jag inte lika mycket.
Vem lurar man???

Hur som helst... varje gång jag stoppar i mig något så vet jag att jag inte borde men.... lite senare så kan jag sluta med detta.
Fast jag trodde verkligen att livet skulle bli pisstråkigt utan socker och godsaker.

Vet ni... mitt skafferi har alltid minst 6 kg vetemjöl och 2 kg socker och dubbla förpackningar av annat eftersom jag älskar att baka och naturligvis även att äta det nybakta.

NU!!! Allt står kvar i skafferiet... jag har bara slutat äta det :) Jag funderar på att baka (för att det är roligt) och kanske bjuda alla andra människor på kaffebrödet eftersom jag just nu (förhoppningsvis så har jag viljan och fokuset på att fortsätta livet ut) inte ätit något sådant på 3 veckor.

I min värld är 3 veckor utan detta huuuuur lång tid som helst.

LCHF... ät bara när du är hungrig... ät fet mat... vet ni... man äter bara det gottigaste och har slutat med bukfyllan. Jag har knappt varit hungrig sedan jag startade med detta.

Kolhydraterna är helt borta förutom det som ingår i vissa produkter. Magen mår bättre... jag har inga blodsockerfall längre där jag springer till Coop och köper 2 bullar som jag slukar direkt... jag är mycket lugnare när jag kommer hem från jobbet sent.

Stressar inte upp mig över att jag är suuuuuperhungrig NU!!! Vi måste äta NU!!! Så då handlar vi snabbmat istället ute på matställena. Pastasallad, pizza, kinamat, thaimat, sushi, kebabtallrik, hamburgare o pommes, korv o pommes.  (det där lät som Anna Skippers program:)
Ja, alltså inte allt på samma gång.
Luncherna, köpte jag alltid mat ute och flera gånger i veckan så åt vi utemat.

Dessa 4 veckor har jag planerat och haft mat med mig varje dag eftersom jag är i nybörjarfasen fortfarande så vill jag vara säker på vad jag stoppar i mig.

Jag har på 7 veckors tid (tänk på att jag smygstartade och tog bort allt chips på kvällarna) gått ner 7 kilo!!!
Hallå!! 7 Kilo!!! Magen är som bortblåst..... inte riktigt men om jag jämför med innan så känns det så.

Jag är inte lika svullen i kroppen längre. Kan ta på mig skorna utan att magen liksom stoppar nerfarten till fötterna. Om jag inte sätter mig förstås :)) Då var det lättare.

I helgen har vi varit på två födelsedagskalas. Det serverades kakor, bullar och tårta på båda ställena.
Tog jag något då?? Ja, kaffe :)))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar