lördag 24 december 2011

Julmat och julgodis-- ska man... ska man inte...

-11,6 kg. Vad säger man??? :))
Lycka!! Och vilken kropp man börjar få då!!!

Julmaten är inga problem alls. Köttbullar utan ströbröd, massor av lax på olika sätt, tiger räkor i marinad, vanliga räkor, prinskorv, salami, julskinka, sill, pastej mm. mm. Julbordet är ju ett typiskt lchf bord!!

Jag hade ett litet problem. Hur gör man stuvning utan kolhydrater (vitt mjöl)?

Vi har alltid en ungsomelett med räkstuvning.
Hitta lösningen!!
Jag kokade upp grädde o kryddade med salt o vitpeppar o hällde i någon matsked med fiberhusk.
Fiberhusken sväller ganska mycket o jag är inte van att tillaga grejer med den.
Stuvningen blev lite gele'ig men smakade precis som vanligt!! Alltså väldigt gott!
Jag hade räkor i den såklart och vem behöver potatis då?

Ett annat problem som drabbade mig under den hysteriska julveckan var en JÄTTEASK med choklad som vi fick till butiken.
Jag var ju självklart tvungen att öppna upp den på en gång o se o lukta på all god choklad.
Denna ask.... Den var i mitt huvud i flera timmar i stod öppnad i köket i butiken.
När det är jul så prioriterar man lite beställningar istället för att sitta o äta i lugn o ro, så hade allt varit som innan lchf så hade det åkt i hur många chokladbitar som helst.

Om jag åt några?? Inte en enda.!! Jag sprang till slut till Coop o köpte en liten påse cashewnötter o åt några små nävar precis när det skulle stänga butiken vid 22 så stod man sig i ett antal timmar till.

Allt går om man vill!!! Om jag inte tagit bort sockret o kolhydraterna ur mitt liv så hade det aldrig någonsin funkat!!

Då hade huvudet sagt. Du behöver sockret för att orka!! Du kan låta bli chokladen efter jul istället.

Man kan ju oxå tycka att det inte kan vara så farligt att synda över jul.

Men varför ska man??!! Jag känner mig själv o vet att syndandet bars kommer fortsätta o vips då har man lagt på dig några kilo o sen rullar det på igen.

Lussebullarna som jag la upp på fikabordet i går kväll luktade gudomligt!!

Jag var naturligtvis tvungen att lukta på dem. Så kom tanken. Ska jag ta en bara?? Bara för att jag får. Bara en??

Men varför skulle jag?? Jag har klarat av så många fällor o stått emot så då fortsätter jag hellre i den banan.

Idag när man sitter hemma i soffan o är helt tvärslut efter julveckan i butiken o slumrar i soffan så ska man ju stoppa i sig godsaker. Hade det varit innan viktminskningen så hade det åkt i både chips o ostbågar o choklad från den fantastiska chokladasken som ligger då fint på ett kakfat här hemma.
Förmodligen ett antal glas julmust o lussebullar dom blev kvar från julafton.

Sen hade man varit så proppmätt o magen hade stått åt alla håll o vars undrat varför man ska stoppa i sig så mycket.

Har jag det problemet idag??? Inte alls!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar