söndag 5 augusti 2012

Middag hela helgen

När jag började med min nya livsstil så hade jag läst på mig litegrann. Laddat hem några appar till I-phonen och så. Men apparna har jag inte använt hysteriskt mycket men i fredags när vi skulle ha lite folk på middag och jag absolut inte ville grilla så öppnade jag upp appen "LCHF-RECEPT" kostar pengar gör den men det gör absolut ingenting.

Jag följde receptet men gjorde lite som jag ville iaf :)
Kortfattat:
Kycklingfilé med kryddor på in i ugnen. Jag hade smör i botten.
När kycklingen är färdig så har jag stekt tärnad halloumi och bacon och kastar på. (låter kanske som Moberg fast jag har inte lika långt hår men det blir lika stökigt)

Till detta serverades en tomatsalsa som jag oxå hittade på samma ställe.
tomater i tärningar, passerade tomater (alltså som tomatsås) chili, gul lök, svartpeppar, lite olivolja, hackad vitlök, torkad oregano, och just det.. kummin. Och saltet för guds skull!

Titta noga på alla krossade tomater eller passerade eller ni förstår väl vad jag menar??
När det inte är ekologiska produkter så är kolhydraterna högre och framförallt..... mer socker däri.
Jag fick tyvärr bara tag på Icas ekologiska passerade tomater och däri var det mer socker än vad jag hade tänkt.

Fortsättning med tillbehör:
Blomkolsmos från samma sida.
Koka blomkål och tillsätt sedan smör, grädde, salt, svartpeppar och lite muskotnör.
Mitt mos blev hela tiden väldigt rinningt.

Kanske hade för mycket grädde eller oxå så skulle jag ha runnit av blomkålen mycket bättre men sånt har jag aldrig tid till :)

Det behövdes abslout inga fler grönsaker till detta. Hela rätten blev supergod och inte för mycket kryddor någonstans. Det beror naturligtvis på hur mycket man kryddar men jag lyckades denna gång!

Fast jag har varit försiktig med tomater under hela min start med lchf. Ni vet väl det där med röda grönsaker? Mycket sötare! Varför äter vi annars helst röd paprika tror ni? :)

Men nu när jag kommit såhär långt så tycker jag att jag klarar av det utan att bli helt galen efter att fortsätta äta efter maten.
Och så här långt betyder -20 kg!

Vi har precis varit på 50 årskalas och jag stod över smörgåstårtan och kakorna :)) Karaktär!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar