söndag 22 juli 2012

Var kom knölen ifrån??


I fredags morse när jag vaknade så hade jag ett ömt bröst.
Det ömmade ganska så mycket och vad ligger i det ömma?? En knöl!!!

Känslan av att vakna upp och känna en knöl i sitt bröst är ganska så speciell.
Jag har försökt att tänka mig in i känslan när andra människor drabbats men jag tror inte att någon kan föreställa sig känslan.

Om man hittar en knöl i sitt bröst (säkert på andra ställen också) så förknippar jag det direkt till cancer.
Jag kanske låter som en drama queen men jag är nog inte helt ensam om den känslan.
Det är så sjukt mycket cancer överallt så man börjar ibland fundera på om den smittar som en förkylning!
Så, alltså....när man hittar den där knölen......

Mina första tankar var att nu kommer jag kunna ta mig över min spyfobi eftersom man ofta mår illa efter cellgift behandlingar vad jag förstår.
Jag har alltså inte spytt på 22,5 år så det är en av mina absolut värsta fobier :)

Sen tänkte jag på att jag absolut inte vill vara sjukskriven!!! Herreguuuuud.... Jag är egen företagare och då inte någon lat sådan.
Och när vi nu tagit över lokalen bredvid blomsterpinglan och ska utöka vårt sortiment så vill jag väl inte vara sjuk!!!!
Det är det naturligtvis ingen som vill men nu är det mina tankar som jag berättar om :) alltså måste jag hitta rätt personal på rätt plats så allt kommer flyta så bra som möjligt. Ok.... Men jag kanske inte behöver vara sjukskriven.... Vad gör jag när tappar mitt hår? Inga problem. Jag är inte rädd för att starta en egen trend :))
Jag är ju blomsterpinglan och jag går oftast min alldeles egna väg kläd och färg mässigt.
Vilken tur förresten att jag tecknat bra sjukvårdsförsäkring!!

Sen gick jag ner till köket där min sambo var och berättade by the way när jag satte på mitt kaffe att jag hittat en knöl i bröstet.
Så sätter jag mig ner i soffan och tar fram ipaden och börjar googla.
Då kom tårarna!!!
Det är en skräck!!! Men så lugnar man ser sig lite och läser på internet.
2 av 3 som söker för knölar i bröstet är ofarliga. Ok.....
80% av dem som får bröstcancer överlever.
Japp...... Fast det spelar ingen roll!!!!

Sen skickar jag sms till 2 vänner och frågar om jag fått bröstcancer nu. (jag kanske är lite dramaqueen iaf :)))
Nej nej!!! Det behöver absolut inte vara farligt!!! Det kan vara en körtel eller fett knöl.
Men hallå!! Jag har ju inte speciellt mycket fett kvar på min kropp efter 19 kilo viktras!! Brösten har absolut inget fett kvar!!

Jaja.... Ring och beställ tid hos doktorn!! Det där ska kollas upp!!
Sagt och gjort.. I bilen på väg till en kund så får jag prata med en sköterska som kunde erbjuda en tid på förmiddagen samma dag.
Men jag är egen företagare :) så min deal med henne var i såna fall att det absolut INTE fick bli någon försening eftersom jag skulle ut och dekorera blommor i en kyrka inför en begravning.
Jag fick en tid på måndag istället för hon var lite orolig över att jag kanske inte skulle höra vad läkaren sa annars.

Så är sitter jag nu.... Lugn som bara den... Tror jag.... Fast ändå skiträdd..... Folk har sagt till mig att inte måla fan på väggen men jag tror att det är lättare sagt än gjort.
Sen är jag en hysteriskt analyserande person och ska analysera ner saker i mikro bitar.
Och jag tror att det är ett försvar som jag alltid använder mig av. Om jag tänker det värsta så kan det bara bli bättre.
Jag är ingen negativt tänkande människa men jag är ofta realistisk.
Realist kontra negativt är olika saker!! Kom ihåg det!!

Det funkar faktiskt inte att stoppa huvudet i sanden eller att blunda och tro att det ska vara borta när man tittar upp.
För en stund sen när jag kollade läget om knölen kanske var borta så..... Den låg kvar där. Hård och rund i nedre delen av högra bröstet.
Vad gör du där din rackare!!!???

Låt mig få fortsätta njuta av livet med allt vad det innebär!! Ofta brukar jag tänka på att jag har haft så himla mycket tur i livet.
Tur med underbara barn, barnbarn, sambo, hus, hundar, villa, vänner, nyrenoverat kök (inte helt klart än) företag som går bra och nu expanderar + en massa andra saker.... Men så kommer jag på att det inte är tur.
Jag har jobbat hårt för att vara där jag är idag!! Ingenting får man gratis!! Ger man så får man.

För den delen.... Skulle det nu mot förmodan vara en knöl som inte bara är en fettknöl eller körtel så kommer vi lösa det iaf.
För det finns inga alternativ. Det gör det inte för någon.
Lös problemet!! Ta steg för steg och vandra igenom problemen så blir det bra till slut.

Så.... Smal och snygg kliver jag i morgon upp på vårdcentralen i Väsby och pratar med farbror doktorn så får vi se vad som händer :) jag var tvungen att skriva smal och snygg för det är jag jäkligt stolt över att jag klarat av. Att bli smal alltså :))

Men vet ni vad..... En mycket fascinerande sak och lärorikt var att vakna upp och hitta knölen och sen se hur man reagerade vidare på det.
Mycket tårar och tankar men samtidigt så kommer jag förstå varenda människa som drabbas av detta!!
En erfarenhet till rikare med andra ord :))

Så, nu har jag skrivit av mig lite så nu är det nog dags att gå och lägga sig så jag kan vakna tidigt i morgon bitti för jobb och sedan läkare.

Fortsättning följer.......

1 kommentar:

  1. Förstår precis hur du känner. Nu behöver det ju inte vara det värsta, men visst sören har vi förmågan att tänka alldeles för långt ibland.

    Sköt om dig och lova att låta oss veta hur det är med dig.

    Styrkekram
    Nette

    SvaraRadera