lördag 18 februari 2012

Enkla maträtter lchf

Lite förslag på god mat :)

Klicka HÄR för att hitta receptet!! Pizzabottnen blir superbra och sen är det bara att fylla med allt gott ni vill!
Denna pizza ser jag alltid till att ha i portionsbitar i frysen så det blir lätt till lunch eller middag.
Så mycket har jag lärt mig med Lchf att man aldrig behöver stressa över vad man ska äta när man blir så där hysteriskt hungrig. Eftersom man inte blir så där hysteriskt hungrig eftersom blodsockret håller sig på plats hela tiden. Hajjar ni?? :)) Men för att inte "frestas" av all annan mat som kolhydratätarna äter så är det skönt med matlåda. Och ekonomiskt naturligtvis! Och nyttigt!! OCH... du vet vad du stoppar i dig!!

Denna pizza har jag fyllt med skinka, svamp, lök och ost. På bottnen använde jag chilisås. (står på flaskan att det är 16 gr kolhydrater per 100 gr men jag har inte hittat något alternativ och det blir så extremt lite på varje bit) Såååå gott! Jag äter inte ens sallad till.
 Här har ni fröknäcket igen. Jag äter detta till frukost varenda dag! Men lite smör på, Hellmans Majonäs och 2 löskokta ägg. några småbitar brieost lägger jag vid sidan oxå. Om man vill få brödet knaprigt så låter man det stå kvar i ugnen på eftervärme.
Här är receptet igen. (inte jag som hittat på men jag hittar inte ursprunget)
5 dl blandade frön (jag änvänder sesamfrön, linfrön, solroskärnor)
3 ägg
3 dl riven ost
1 tsk bakpulver.

Detta fröknäcke tar jag till lunch ibland om jag vet att jag ska äta tidig middag.
Det enda problemet är att det är så himla gott med bregott och brieost på så det kan vara svårt att inte ta en extra bit. Och det är där mitt "missbruk" träder in. Att inte kunna sätta stopp!
 När jag står och lagar matlådor och middagar så är köttfärs underbart att arbeta med.
Här är det JÄTTEköttbullar inlindade i bacon som tillagas i ugnen.
Vanligt recept till köttbullar. Jag häller i allt möjligt. Är dålig på det där med mått men jag försöker alltid blanda fläskfärs och nötfärs.
salt peppar, dijon senap, ägg, grädde. Ja som vanligt med andra ord fast UTAN ströbröd!

In i ugnen o 200 grader tills det ser klart ut :)
Pannbiffar blir det ofta hemma. När pannbiffarna är färdigstekta är det bara att tillföra grädde och lite soja så är såsen klar. Jag låter det alltid puttra ett bra tag så allt gottar till sig. Sen har jag alltid champinjoner i såsen så blir det matigare och mycket mycket godare.

Fläsk med löksås. Fläsket steks som vanligt. Spottar och fräser!
Sen steker jag löken och häller på grädde och lite soja, kryddar med salt och vitpeppar.
För att det ska bli matigare tillför jag blomkål i såsen som får koka in ordentligt.

Jag hoppas att ni fått lite enkla tips nu. Jag vill alltid hitta enkla lösningar och det tycker jag att livet är nu när man slipper koka potatis eller pasta eller göra sås med redning och bla bla bla...

Ikväll är det melodifestival igen så nu ska vi åka upp till Svartrökarna för att köpa goda ostar och något gott kött kanske. Har inte bestämt middagen än, bara middagssällskapet så vi får se vad svartrökarna "bjuder" på idag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar