lördag 11 februari 2012

3 rätters eller t.o.m 4 rätters lördag

Till förrätt denna lördag blev det rökt fläskfile' med lagrad ost.
Och som lchf:are så har man lärt sig att planera!!

2 st tunna skivor rökt fläskfile' (från svartrökarna i Väsby) + 2 mini skivor lagrad ost och då menar jag laaaaagrad ost :) vi tyckte inte den var jättegod att äta ren men till fläskfile'n så var det mumsfilibabba.
Fast ingen bild på detta utan ni får tänka er in. Lyssna noga:

2 skivor rökt fläskfilé liggandes lite snett över 2 miniskivor med ost. Lite mitt på tallriken fast ändå inte. Kanske runt kl. 2 och inåt ;)
Avsluta med 2 låååånga strimlor av de gröna bladen tokfint strimlat, 2 st över maten.

Å himmel vad gott!!

Till varmrätt blev det någon slags tjock pannbiff med prästost mitt i.

Jag blandade nöt och fläskfärs (hittade receptet på lchf recept på Facebook fast jag har gjort om det och som jag vill iaf) lök, dijonsenap, grädde, salt o peppar.
Gegga ihop och gör till stoooora pannbiffar med en rejäl stav prästost eller annan ostbit i.

Stek i smör.

När de är färdiga tillsätts grädde i pannan och jag lät det koka ihop säkert 30 minuter men det var mest för att det skulle passa till servering.
När jag lagt upp det på tallrikarna så tillsatte jag några smörstekta champinjoner.
Serverades med lite sallad till. Man behöver faktiskt inte äta hur mycket sallad som helst till heller.
Det handlar mest om att vänja sig med att tallriken inte behöver vara proppfull.
Och ni som läser detta och som förstår att tallriken inte behöver vara proppfull så säger jag bara: GRATTIS!! Ni kanske inte har samma beroende som jag!


Men vad gott det blev!!!!

Såååååå...... Till desserten.
Gräddglass med chokladbitar i.

Vispa 3 äggvitor till hårt skum. Tillsätt 7 tsk sukrin och vispa en stund till.iljstång
Vispa ihop 3 äggulor med några rutor 86%mörk choklad.
Vispa 3 dl grädde med en vaniljstång.
(vet ej hur mycket man ska vispa grädden för det framgår inte av receptet som jag hittat på matklubben men jag vispar lite lagom bara:)
Blanda sedan ihop alltihop och häll i glassmaskin.




Jag toppade glassen med liiiiite 70% mörk mint choklad. Hallå!!!! Det är ju lördag!!
En sak som jag lärt mig är ju att aldrig lämna bordet mätt. Alltid ohungrig!!!!

Och här sitter jag nu i soffan med mellon på tv och ska strax fixa kaffe och faktiskt äta den 4:e rätten.
Någon slags cheesecake där receptet kommer från Expressens lchf bilaga.
Allvarligt så tror jag inte att den blev helt bra men det tar vi sen när vi smakat på den.

Och eftersom jag inte är proppmätt som de som vi bjudit på middag och inte lärt sig att planera bättre så läääängtar jag till kaffet :))

Ja just det ja!! -14 kilo. Vad säger man?? :))
- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar