onsdag 18 april 2012

Strikt low carb eller lite sådär

Jag träffar så mycket människor som blir tokinspirerade när de ser hur smal jag börjar bli.
Det är så roligt!! Och så enkelt!!

Men.... jag tror inte att detta passar om man inte - som jag - är sockermissbrukare.
Många testar även lchf - typ på ett ungefär- ja, jag vet inte jag.

De flesta av oss börjar med lchf för att gå ner i vikt. Även jag. Nu har jag råkat bli smittad av lchf bakterien och börjat intressera mig väldigt mycket för vad jag stoppar i mig.
Vissa förpackningar har så liten text så jag måste ha läsglasögon på mig :) (passerat 40 år iofs 41,5 år för att vara exakt) Det är så sjukt mycket socker i allt man köper så det är helt galet.

Alla våra varuhus "egna" produkter innehåller sockerarter av olika slag. Då är det bättre fast lite dyrare att köpa "äkta" vara. Grädden t.ex. Den enda grädden man kan köpa för att slippa sockerarterna är Arlas 40% grädde på tetra. Den håller självklart inte lika länge eftersom den inte innehåller sockret men det kan det vara värt tycker jag.

Däremot förstår jag folk som börjar sakta... tar bort de värsta kolhydraterna för att se vad som händer.
Men om man inte tillför bra fetter i maten så kommer man bli hungrig.
Och det är ju det som är det unika med lchf.... att man inte är hungrig.

Men alla kan behöva en inkörningsperiod och det hade ju jag med. Under en lång tid. Problemet var bara att jag inte hade någon att bolla med på samma sätt som folk kan göra med mig :) Fast då har jag lärt mig allt själv och via webben så... det har ju gått bra iaf :)) Kan oxå bero på att folk inte skriker ut att de äter lchf eftersom man måste försvara sig titt som tätt.

När man börjar med lchf så tröttnar man ofta på ägg. Jag säger bara det: Variera er så ni inte tröttnar!! Jag är fortfarande inte trött, och med facit i hand nu så hoppas jag verkligen inte att jag åker tillbaks till sockerträsket.
Men jag har gjort en hysteriskt dum sak under knappt en veckas tid..... Blir så irriterad!! Men ack så gott! Iaf när man inte är van :)

Jag har tuggat tuggummi... nu tycker ni att det låter helfjantigt men i "extratuggummit" (kanske inte i alla) men iaf de som jag tuggat så har det naturligtvis varit sockerfritt... meeeeen.... 64,4 gr kolhydrater per 100 gr!!
Och jag har tuggat detta förbannade tuggummi varenda dag!! Det stör mig.
Men vi har haft lite mycket runt omkring så det har inte varit inhandlat hem som det ska, konstiga tider med måltider eller rättare sagt.
Sjukt dålig planering!!! Då blir det sådär!!

Tänk på det! Planera. Allt blir såååå mycket lättare! Så funkar det ju med allt egentligen att planering är a och o men vill ni lägga om livsstilen och tappa ett antal överhängande kilon så planera!!

Vad det handlar om för mig är att jag vill bryta alla mina gamla vanor. Alla gamla vanor när man blir lite trött och äter för att piggna till, framför tv:n där man alltid ska äta, om man ska iväg någonstans och faktiskt inte hinner äta innan avfärd.

Jag har fått en annan last också, lika bra att erkänna allt på en gång :)
Jag dricker flera gånger i veckan KaffeLatte från Donken.
Eftersom jag är ute och far väldigt mycket och har hundar som behöver rastas och alltid när de ska rastas så är jag hungrig. (följer jag ett tidsmönster tro) Då blir det en sväng förbi Donken med en Latte och sen upp till skogen där vi promenerar runt och jag får dricka gott. Jag har inte ens en aning om vad det är för mjölk i latten. De har lovat att det inte är socker i iaf.

 Nu låter allt jättebarnsligt, jag förstår det. Men det är faktiskt en hel vetenskap om varför vi är överviktiga och varför vi gör vissa saker. Varför vi inte orkar ta tag i vår övervikt utan äter en till och en till för, jag skulle inte börja banta idag.
Och jag vill försöka få bort de där invanda grejerna. (jag kommer INTE sluta röka) den lasten får stanna ett tag till tills jag känner att... nu är det nog :) precis som med övervikten.

Så ta er en funderare. Vill du tillräckligt mycket byta livsstil med sundare mathållning. Vill du inte det och behärskar tallriksmodellen och mår bra med din vikt... Grattis!!
Jag klarar det inte och därför var det här en gåva till jorden :) eller till oss som lever med lågkolhydratkost och mår bra :))

Alla gör naturligtvis som de själva vill - det är ju det som är så härligt med livet!! Alla kan göra ett val. Och när du hittat ditt val- köööööööööööööööööööörrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!!
Med rätt vilja kan vi nästan göra vad som helst. Vilja, vilja, vilja. Utan viljan och tanken att det där klarar jag aldrig..... då går det sådär....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar